Töllsjö i Japan

fredag 23 oktober 2009

Mina nya kompisar

Nar jag arbetar ar det inte alltid jag hinner med men atminstone tva ganger i veckan ar jag ledig och da tar jag chansen till att laga en ordentlig frukost.
Idag firar jag min andralediga dag i rad och jag det har varit en trevlig sadan.
Jag steg upp tidigt, tidigt och lagade en Gordon Ramsay-omelett med bacon.

Aven igar blev det omelett och det har blivit till en personlig utmaning att laga den perfekta omeletten...

Gordons omelett lagar man genom att slanga i smor och ororda agg i en stekpanna. Medan varmen stiger vispar upp aggen tills det hela blir fluffigt. Vanta med salt och peppar.... Salt och peppar bryter ner aggen.
Innan det stelnar tar man bort stekpannan fran plattan och haller i lite gradde, sedan vispar man igen (aldrig sluta vispa) och sedan en halvminut (kansla) plattan igen sa omeletten far en fast men kramig form.

Nar man hallt upp omeletten pa talriken saltas och peppras det for forsta gangen, aven en klick smor rekomenderas ovanpa det hela.

Till middag blev det en 1200 Yens stek *sirloin, som Gordon-inspirerat stektes hastigt med olja pa hog varme. Till det sauterad broccoli och morot.

Mina nya kompisar

Jag fick aven tillfalle att stifta bekantskap med mina tva nya kompisar i koket, pepparkvarnen och oljeflaskan. Gordon berattade att alla "european top kitchens" anvander en plastflaska med olja med en liten skvatt vatten nu fortiden. Sa det var ju bara att hitta en sadan.
Pepparkvarnen ar ju sa maktig! Jag var riktigt lycklig nar jag pepprade min *sirloinstek.

* Den del som blir rostbiff. Jajaja, det visste ni kanske redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,