Töllsjö i Japan

söndag 2 november 2008

Asakusa

Tar ma expresstaget Tsukuba express i rikting Ueno ifran Minaminagareyama kan man pa endast 20 minuter ta sig till Asakusa i centrala Tokyo.
Asakusa ar en utav de platser som alltid blir inbokade pa turistresor i Tokyo.
Har finns tempel, marknader, kimono, drake och japanska restauranger med engelsk meny.

Marknad, manniskor, mammon

Men det var inte darfor vi akte dit.
I augusti 2003 var jag i Japan for forsta gangen, da besokte vi en restaurang i just Asakusa som vi ville aterbesoka.
Restaurangen ar valdigt enkel i sin utformning men ar en klassiker. Helt utan skyltning och den ligger pa en bakgata under ett stort trad. Jag minns inte namnet pa stallet nu, maila mig om ni verkligen vill veta sa svarar jag bums.

Stekbord och halmmattor


Jag blandar, du ater, betalar och ger dig av kvickt med den dar utlanningen
som sitter pa fem kuddar

Jag kan inte sitta ner i skraddarstallning och samtidigt ata sa jag far alltid ta en plats intill en vagg eller sa roffar jag at mig sa manga sittdynor som mojligt sa jag kommer upp en aning.

Maten vi far lagad ar en slags flaskpannkaka helt enkelt. Det som lagas pa filmen till hoger i bild ar fyra *mochi-klossar och en smet utav agg, mjol, vatten och kottfars.

Hela kalaset gick pa 3200 JPY och ryggont.

* riskaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,