Töllsjö i Japan

torsdag 23 juli 2009


Om man arbetar inom kundservice i Japan ar man domd till att spendera sin arbetsdag med ansiktet i ett anstrangt falskt leende.

Pa den japanska taglinjen Kehin Express har man det an varre.
Eftersom man aven inom japansk kundservice har insett att ett genuint leende inte kan tvingas fram dag efter dag, vecka after vecka sa har man kommit fram till losningen; "Leende-detektorn".

En del utav morgonrutinen for de Keihin-anstallda ar att ta ett foto med det mest genuina leende de kan klamma fram.
Fotot skickas sedan till foretagets kvalitetssavdelning dar varje anstalld far sitt leende jamfort med vad man kallar "ett riktigt kvalitetsleende".

Varje del utav ansiktet poangsatts. Ogonrorelser, lappkurvor, hakposition och ansiktslinjer.
Poangen satts upp pa en skala 1-100.

Om man vid forsta fototagningen pa morgonkvisten inte kan plocka fram ett kvalitetsleende far man vackert prova igen, och igen, och igen tills datorn godkanner leendet.
Nar man passerat far man sitt leende utskrivet sa man kan aterskapa leendet under dagen.

Det kan komma kommentarer som "Dina ogon blir breda nar du ler, det ser inte akta ut, prova igen".

Sa nu forstar jag kallan till alla dessa vansinnesleenden pa Tokyos tagstationer.

Nu ser jag precis i denna stund nagonting annat pa TVn.... En robot som kan laga nudlar!

Vem sitter och programerar allt detta galenskap!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,