Töllsjö i Japan

lördag 22 januari 2011

Semestern: Rummet

Takayama

Efter tre timmars promenad i den gamla staden Takayama besokte vi en fantastisk restaurang. Oppet kok, 15 bord, sex ratter pa menyn och pigg personal. Menyn var japansk med en Europeisk touch.
Vi tog varsin kottstuvning, sallad med japansk sesamfro-dressing och ris.
Sa gott att besoket kandiderar till en all-time Top ten-Mina restaurang besok-placering. De hade en sinnrik serveringsteknik som bara var pricken over i-et. Man
sag hela tiden kocken tillreda sin egen order, vilket tog bort alla stressmoment i att vanta.
Kottet ar ocksa valdans gott har. Mort och fint, Hida-biff kallas det.
Jag tycker den borde ge Kobe-biffen en rejal omgang i kvalitetstest. Tat fajt om andraplatsen bakom la bistecca fiorentina.

Nu sitter jap pa vardshuset. Vilken service!
Jag har precis badat i ett snoinramat utomhusbad. Ratt som det var kom en kille in med en tunna sake i 10-kilosklassen. Ta for dig sade han. Jag ar inte sa fortjust i sake men tog en kopp, eller liten tralada som de serveras i.
Sake i badet var som vastkustsallad pa moset.

Nu sitter jag pa rummet med en kall Asahi och upplever en semester i ordets ratta bemarkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,