Töllsjö i Japan

onsdag 19 november 2008

Konbini

Famiri, famiri, famiri maaato!

Jag laste nagonstans att 90% utav Japanerna anser det vara livsnodvandigt med en konbini.
Konbini ar en forkortning utav Convenience Store och finns overallt i Japan, ja annars dor man tydligen.

De haller oppet 24 timmar om dygnet och tillhandahaller allt du kan tanka dig for att overleva ett par dagar.

Family Mart ar en utav de stora kedjorna och vi har runt hornet just ett exemplar.

Den ena kedjan skiljer sig inte sa mycket fran den andra och upplagget foljer nedanstaende bild oavsett vilken butik du besoker.

Jag glomde en detalj; oden. Det foljer langre ner...

Varma och kalla drycker
Drycker finns representerade i bade kall och varm form. Jag har tidigare skrivit om iskaffe, Doubleshot osv. Dessa finns i dels kylskap samt uppvarma sma skap vid kassan.

173 sorter vitt brod
I Japan ar det vita, fluffiga brodet legio.
Detta vita brod som vi i Sverige enbart rostar och pa 80-talet kallade for Barkis (I alla fall i Vastra Gotaland).
I Japan saljs paket med 4-5 skivor vitt brod, i konbini har du ett ooverskadligt utbud.

Alkoholhorna
Alkoholen saljs i sin specialhorna och har saljs whiskey, ol, vin, sake och shochu.

Snabbnudlar
Har har vi ett till sakert kort i den japanska konbinipokerhanden; snabbnudeln!
Dessa hardlanseras alltid i olika former och ar ganska sofistikerade. Inte alls som i Sverige dar nudlarna saljs for 3 spann i fempack innehallandes en minipase med olja och fyra pepparkorn.
Nej har innhaller varje burk upp till sex olika pasar med ingredienser som skall blandas i efter ett bifogat recept.

Tidningar
Tidningshyllan ar alltid valbesokt och framst star dar yngre man som helt ogenerat laser tidningarna trots att dar star att man inte far lasa utan att kopa.
Markligt det dar.

Oden
Sedan har vi Oden. Oden ar en mycket marklig foreteelse pa konbini.
De ligger som vi ser pa bilden och kokar helt oppet, dar finns fisk, korv och gronsaker.
Dar ligger Tofu och aven agg skymtar nere i det solkiga vattnet.

Jag antar att man foljer hygien och mathallningsforeskrifter men det ser konstigt ut.
Forsta gangen jag var i Japan tyckte jag det sag gott ut med kokt korv och agg sa jag kopte en mugg.
Det var vidrigt! Ur min smakvinkel. Allt var sa mjukt att det forsvann i munnen.

Sjalva tanken med oden star alltid mitt framfor kassan sa man skall kunna impulskopa den overkokta korven.

...hhh...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,