Töllsjö i Japan

måndag 10 november 2008

Pa stationen

Jag aker tag till jobbet, bara sex minuter numera men anda.
Nar man stiger in pa tagstationen ar man i det riktiga Japan.
Alla bar oklanderligt sin kostym med Jarnvagens officiella marke, glansputsade skor och mossa med spetsig form och spegelblank skarm.

Nar man stamplar sitt kort stirrar dom pa en fran sin plexiglasbox och jag kanner mig alltid sa uttittad!
Dar kommer en utlanning! BARA HAN INTE PRATAR MED MIG!


Du slapp idag,
men i morgon ar en ny dag!

Det dar med uniformen ger val ett visst seriost intryck men vad i helsike.
Dar star dom och vaktar alla perronger, bevapnade med en gul flagga och en tomtelampa.

Nar taget kommer spurtar dom omkring och pekar mot olika signaler, drar pekfingret langs den gula sakerhetslinjen langs perrongen och gor honar at lokforaren.

Honaren ar obesvarad och varje gang jag iaktar detta ser perrongvakten lite skamsen och bortkommen ut.

Idag kanske han halsar tillbaka!!
Det ar MIN DAG I DAG!



Sedan detta uppvaktande och lismande... Sunt fornuft ar en bristvara pa japanska tagstationer. Att stota pa sunt fornuft pa en japansk tagstation ar lika troligt som att stota pa en bengalisk tiger i Kalvs socken.

Dessa stationsanstallda kostymkladda manniskor som svassar omkring och ar som besatta.
Det bockas och bugas och bes om ursakt for ingenting.

Pa bilden har en fatt tag pa nagot snore som han star och prasslar med.

1 kommentar:

  1. "...bevapnade med en gul flagga och en tomtelampa."

    Tack för att du får mig att starta dagen med ett leende!

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,