Töllsjö i Japan

onsdag 13 april 2011

Det skakar

Pa manadsdagen efter den stora jordbavningen den 11 mars skakade det kraftigt pa nytt, dagen dar efter igen och aven nasta dag kom ett kraftigt skalv. I morse nar jag just satt mig med en kaffe med mjolk pa butiken I Yokohama kom det mardromsframkallade larmet ifran mobilen igen; PING PONG PING PONG PYUUU PYUUU PYUUU PYUUU skranade ur allas mobiltelefoner. Alla stelnade till och vantade. Efter alarmet har man alltid fyra-fem sekunder pa sig att dyka under nagot bord innan det borjar skaka men man sitter mest still av nagon anledning. Butikens sakerhetsavdelning borjade ocksa beratta for butikens kunder att ett starkt skalv ar pa ingaende. Det var ingen storre fara denna gangen men jag kanner sig pa helspann hela tiden vill jag lova. Haromdagen kom det kraftigaste skalvet sedan jordbavningen och var lagenhet gungade rejalt. Vi fick en matruschka, en leksak utav en rysk kompis en gang. Den innehaller en bjallerklocka som later nar man skakar den. Nar den borjar lata vet vi att det ar minst en femma pa richterskalan. Nar palmen vid TVn ror sig, da ar det en tvaa. Just nu, pa grund utav jobbet sa befinner jag mig i Kobe ett par dagar. Jag kom precis hit. Har ar det precis som vanligt kan jag saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,