Töllsjö i Japan

tisdag 7 april 2009

Hakatatengin


http://tollsjoijapan.blogspot.com/2008/05/kyushu-ramen.html

Pa ovanstaende lank kan ni lasa om mitt favoritramen-stalle, Hakatatengin i Shinjuku.
Vi besokte det i gar, med anledning utav parkbesok och beundring utav det korsbarsblommande spektakel som just nu forsigar i Tokyo.

Kort info:
Plats: Shinjuku, ifran stationen, sodra utgangen. Svang vanster vid House interior, ga rakt fram mot polis-hytten svang sedan hoger. Ga rakt fram ca 500 m, stallet ligger pa vanster sida.
Ramen: Nudlar, denna restaurang serverer Kyuchu-nudlar, dvs en tunnare variant. Soppan ar lagad pa grisben.
Tips: Ta en lapp ur korgen vid entren, da far du gratis agg!


Hakatatengin, inklamd mellan tva byggnader som inte fanns nar jag besokte stallet forsta gangen 2005. Den fina skylten med den glada grisen ar numera skymd av en byggnadsfasad.

Den spannande entreen med skylten "500 Yen super nagonting ramen"

Denna gang fick vi ett bord! Senast var det bardisken.
Pa bilden ser vi aven de harliga ramen-tillbehoren; 50 Yens kokta agg, ramen soya, vitlok, ingefara osv.

Bakom disken skanderar friska tillrop som "HAI!! och "IRASHIAIMASE!"

Jag bestallde en enkel ramen for 500 yen, plockade genast pa mig tva 50 yens agg och en pafyllning med nudlar och en med soppa.

Pa detta foto ser vi en ramen-kock som vantar pa nasta order. Nudlarna kommer leverarade i trabackar som vi ser staendes pa golvet i bild. Effektivt!



Besoket i Shinjuku blev aven en vandring langs minnenas alle` da vi promenerade ifran stationen, igenom Shinjukus gay-kvarter och till min sprakskola dar jag studerade japanska i ett halvar.

"Ny kurs startar i April!"
Star det pa skylten, det var faktiskt April kursen 2006 som jag hakade pa.



1 kommentar:

  1. Varför har du handväska på alla kort???
    Vilket fall, hoppas du och din handväska kan leda oss till detta ramen-palats när vi kommer!!!

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,