Töllsjö i Japan

fredag 17 april 2009

Svenskt fik i Minaminagareyama!

Hur stor ar sannolikheten att hitta ett svenskt fik i Minaminagareyama???

Jag hade inga stora forhoppningar om att kunna satta mig ned vid ett bord i ljusaste furu, sippandes pa en slat kopp kaffe med ett syltsnitt framfor mig nar jag

Men idag..............hittade jag................ett svensk kaffe i Minaminagreyama....................

Kaffe Lotta heter det och ligger inrymt som ni ser pa bilden, ovanfor en frisorsalong, ett stenkast ifran stationen.

Jag har inte varit dar tidigare, jag har sett skylten maste jag medge, men med stor skepsis.
Svenskt kaffe, har?! Fnys!

Idag ar jag ledig sa jag foljde Ayuri till stationen och eftersom jag inte hade atit nagon ordentlig frukost tankte jag,......ah, jag provar det dar Kaffe Lotta-stallet.

Stallet lag liksom inrymt i en lagenhet och nar jag steg in mottes jag utav en san dar varm bull samt kakbaks-flakt. En enormt sot japanska dok upp fran hoger med ett kakfat i handen. Konnichiwaaa! Sade hon och plirade med ogonen.

Namnet Lotta ar hamtat ifran Lotta pa Brakmakargatan (Som ar superpoppis i Japan f.o.) och den japanska tjejen sag precis ut som en japansk version, lite langre bara.

Det kandes verkligen som att sitta pa ett svenskt fik, kanske lite landstingets personalmatsal-kansla men det ar ju Sverige det ocksa.


Jag var tvungen att beromma hennes inredningstalang och kansla for det skandinaviska.
Hon hade aven reklamaffischer ifran SJ pa vaggarna, "Nu kan du aka for halva priset" stod det.
Det ar val kitsch i Japan.

Kafeeinnehavaren heter Sakiko och vi snackade ett tag om Sverige och vad som ar svenskt. Hon var en ordenlig Sverige-fan berattade hon och hade varit i Malmo.

Hon visade sig aven vara en jakel pa cappuccino och gjorde ett hjarta av skummet till mig.
Det ar en stor konst inom kafeebranchen. Nar man haller ut den sista skummade mjolken i den espresso-grundade koppen skall man med ett intranat knyck med handleden skapa sjalva hjartat.
Det fick jag demomstrerat.

Jag skall nog bli stammis pa Kaffe Lotta.

Har ar en lank till Kaffe Lottas hemsida

1 kommentar:

  1. Hej Daniel!!
    Trodde faktiskt att namnet på kafèt kom från mig...
    Brukar titta in emellanåt för att se vad du har för dig. Ha det gött!
    Hälsningar "Andreas storasyster"

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,