Töllsjö i Japan

onsdag 14 oktober 2009

Nytt i Japan Oktober 2009

Saihai buuutsu

Eller thigh-high boots som man sager pa engelska ar det senaste som japanska tjejer onskar sig pa sin tjugoarsdag.
Jag sag nyss ett inslag pa nyheterna om fenomenet dar unga tjejer fick ga i trappor, promenera i parker och testa stovlarnas duglighet i vardagens Tokyo.

I Florens bodde jag ett stenkast ifran en gata dar nattetid samma stovlar flitigt anvandes.
Jag tror inte trendsattarna har i Japan associerar pa samma satt.
Det vore ett markligt mode.

Rabaabu

Eller rabarber som vi sager pa svenska ar overraskande offensiv pa yoghurtfronten.
Jag gick till min lokale livsmedelbutik, grabbade tag i ett knippe yoghurtar med blandade smaker. Dagen dar pa da nyss namnda mejeriprodukt skulle imundigas marker jag att det star Rabaabu pa forpackningen. Bilden pa de rodgrona stjalkarna konfirmerade det faktum att jag hittat Rabarbyoghurt!

Ayuri sade att det inte ar sarskilt vanligt med rabarber i Japan och beromde tillockmed mitt inkop. For Ayuri att beromma mina matinkop ar nog lika ovanligt som rabarber i Japan.

Hur som helst, man blir glad for lite nufortiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,