Töllsjö i Japan

måndag 28 juli 2008

Shounan


Som pa Liseberg fast langsammare,
och man slipper fastna mitt i.


Nu mar man som en prins! Jag och frugan kom precis hem efter en utflykt till havet.
En timma i riktning soderut med tag kommer man till Shounan och Yokohamabornas favoritstrander.
Pa bilden ser vi monorailtaget som tog oss till sjalva Shounan.

Vi anlande runt 09.30 till Kamakuras halvo Enoshima och promenerade genast ut till stranden pa Izu. Izu strander kantas sommartid utav sa kallade "Umi no ie (海に家), Havshus pa svenska".


Har far man hyra parasoll, stolar och sjalva husen fungerar som viloplats och paus-utrymme under en dag pa stranden.
Husen serverar mat och dryck samt skanker aven skugga och flakt.
Konkurrensen verkade mordande och folk flog pa mig och skulle kranga alltifran ol till stekta nudlar vid min ankomst.



Husen hade aven olika pragel och riktade in sig pa olika klientel. Pa bilden har vi en gullig variant som mycket riktigt besoks av unga tjejer medan jag langre ner langs stranden hittade en riktigt macho-stalle med solbranda killar som dansade i ring, langandes runt en flaska whiskey.

Hur som som helst hyrde vi ett parasoll samt tva baden-baden (kallas dom sa langre? Baden-baden, vilket jakla ord!).




Efter att ha badat flitigt var det dags att prova den lokala maten pa ett utav havshusen. Vi valde en vindpinad stuga med flagnande vita staket.
Hur som helst at vi curry med tonkatsu. Tonkatsu kraver en langre beskrivning men ar i stort sett en tjock schnitzel, oerhort poppis i Japan.
Jag skall beskriva tonkatsu battre en annan gang.

Maten var hur som helt toppen och badandet fortsatte ett par timmar innan det var dags for Shounans specialare; den grillade majskolven!


Drrrrrrrrrrrrr pling!

Detta ar en oerhord god munsbit. Majskolven ar forst angkokt, sedan pensald med soya samt grillad.

Dagens overraskning och hogsta skratt kom genom en information i strandens hogtalarsystem;
"Det befinner sig en man i 60-arsalders som fotograferar damer pa stranden, se upp!"

En dag pa stranden ar till sin anda och jag kan saga att det var en toppendag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,