Töllsjö i Japan

onsdag 12 augusti 2009

Vitt vin

Nar jag var hemma i Sverige i Juli berattade pappa om sitt nya kostafventyr dar langa kolhydrater hanteras som maskrosor i valmaendets tradgard.

Jag kande mig sugen och jag kunde kopa avstandet ifran pasta, brod, potatis och ris men nar det talades om "birra" stannade jag upp.
En iskall Asahi Super Dry efter jobbet........... Skulle jag sluta med det?
Jag hade ju precis fatt frugan att pa eget initiativ fylla pa med sexpack i gronsaksutrymmet...

Pappa hade borjat med vitt vin som han alltid hatat. Hatat vet jag inte men jag har aldrig sett honom dricka vitt vin innan!
Ol, om jag inte minns fel, har jag sett honom dricka vid nagot tillfalle.

Vitt vin gar an enligt LCHF-dieten sa pappa drack det. Jag provade.
Det var som sjutton. Det ar ju gott!
En kyld flaska vitt vin ar ju gott. Da var jag bara inne pa Australienska viner, inkopta pa Konbinis.

Sedan kom jag ihag............ Veneto.
Veneto ar det Italienska landskapet i vilket Venedig ligger och som har en erkand produktion utav vita viner.

Aven nar vi bodde i Milano var det mycket snack om de venetianska vita vinerna (Venedig som bara ligger ett par timmar ifran Milano med tag) och om inte annat om "Prosecco" som det skulle drickas i tid och otid pa "Aperitivo" eller "After Work" som man lojligt sager i Sverige.
Jag
mides sedan vinerna ifran narliggande stader som Treviso och Verona med sina otaliga vinfestivaler.....

Ja, det blev en liten promix langs minnenas allee i samband med denna inblick i de vita vinernas varld.
Frugan anpassade sig snabbt och hittade ett venetianskt vin for 600Yen, 70 spann, pa COOP. Jaklar vad gott det var!

Venetianska vita viner saljer sa bra att de kan ha laga och na ut till massorna. Jag ar verkligen massorna. En svensk i Minaminagareyama. Det ar nagon i massorna det!

Chinchin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,