Töllsjö i Japan

tisdag 25 augusti 2009

Yunomoto

ダニエル 2007年 湯之元

湯之元 som det skrivs pa japanska ar orten dar min fru foddes. Det betyder ungefar "Darifran det heta vattnet kommer".

Yunomoto, en liten puttrande by vid Japans sydkust. Puttrande i den meningen att varma kallors anga pyser ut bade har och dar.
Det finns tillochmed kanaler i vilka man diregerar det varma aggdoftande vattnet rakt in till sitt eget badkar.

En rosenrod Daniel efter ett onsenbesok pa familjen Miyauchis egna Onsen

Familjen Miyauchi, som jag genom giftesmal tillhor, har ett eget onsen (varm kalla). Det later exotiskt om man bor i Tollsjo men ar lika exotiskt som att ha en egen bastu med trapanel om man bor i Yunomoto.

Familjen Miyauchi ar en driftig familj och familjens medlemmar har i generationer verkat som egna foretagare inom klades samt restaurangbranchen.

Morfar Kazuho Miyauchi startade kalaset genom att grunda "Miyauchi Department" i Yunomoto redan under efterkrigstidens femtiotal.
Hans bedrifter gjorde honom till Yunomotos starke man och ridandes pa sin framgansvag skoljdes han anda vagen fram till utnamnandet utav Yunomotos Borgmastare minsann.
Men efter att ha lart kanna den verkliga kraften i familjen, mormor Sachiko, forstar jag varifran kraften kom... Om man sager sa!
Mormor Sachiko har en pondus som vid humor far bade tagethes och tulpan att formultna ogonblickligen.

Varje ar firar morfar sin fodelsedag med bade pompa och stat.
Till hans 88-arsdag bjod jag upp till sang, en sallsynt men alltid uppskattad gest. Denna gang blev det "I Oppna Landskap" av Ulf Lundell, pa svenska naturligtvis.

En frukost alla Yunomoto. Fisk, agg och algblad. Ayuris syster dukade upp under morgonen nar jag snarkade som djupast.

Yunomots svar pa Fagerhult,
sett ifran svarmors mercedez, jo flott skall det va sa han som.....

Jag i Yunomotos "Oset"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar här tack,