Töllsjö i Japan

onsdag 17 september 2008

Daniel-slutar-jobbet-party

Daniel fest!

Jag delade ut min bloggadress till nagra kollegor pa festen och lovade skriva pa japanska, vilket jag gjorde nedan.

Jag tog tillfallet i akt att halla ett skojjigt tal samt att presentera min eftertradare, den baseballsintresserade Kouhei Hatakeyama.
Kouhei ar en kul kille med enormt olsinne!
Han vrakte i sig ol och det enda som hande var att baseballsnacket utgjorde storre och storre del utav hans samtalsval.


Till hoger min eftertradare Kouhei

Vi samlades i Shinyokohama och okonomiyaki-restaurangen Nikoniko.
Det visade sig passa oss utmarkt och restaurangen gav oss en mycket skon hemmastadd kansla dar man kunde vraka ut sig pa golvet.

Har sitter ungefar en halva min avdelning och dricker ol, te, juice och vin. Samtalandes samt stekandes okonomiyaki.


Sa vad ar da okonomiyaki? Jo, flaskpannkaka!
Jo det ar sant. I dess form som vi ser pa bilden ar det en traffande beskrivning.

Den steks pa en stekplatta pa bordet, man far ingredienserna i en skal och sedan lagar man det sjalv.




Nar pannkakan ar stekt vands den och till slut sprutar man en speciell okonomiyaki-sas samt mayonaise pa den.
Over hela kalaset stros sedan torkade fiskflarn och nagonting gront pulver. Alger kanske... Vette sjutton faktiskt.







Sedan fick jag antligen steka takoyaki for forsta gangen.
Takoyaki ar poppis i Osaka och Kobe men ats over hela Japan.
Det ar degbollar som rullas i stekplattor med gropar i.
I groparna halls smet och i varje grop laggs bl.a. en bit blackfisk.





Sedan hande nagonting valdigt fint.
Jag fick presenter!
Denna tavla som vi ser pa bild forestaller en flygande gris (!?) med mitt namn pa.

Sedan hade alla skrivit en kommentar pa bilden och det var rorande tycker jag.
I var nya lagenhet skall jag ha den pa vaggen.

Jag aven choklad och en mugg.
Tjejen med den randiga trojan till vanster, Hiromi, organiserade kalaset.

Tack Hiromi, det var sketaskoj!

Jag maste bara tillagga en sak.
Till hoger star en man i vit skjorta.
Han heter Masa och har en stor idol, Stefan Edberg.
Jag tycker det ar frackt pa nagot satt.

5 kommentarer:

  1. Okonomiyakis gront pulver ar sjogras.
    Det heter Pa japanska aoniri.
    Det ar inte vanligt yakinori.

    SvaraRadera
  2. Okonomiyakis gront pulver ar sjogras.
    Det heter pa japanska aonori青海苔.
    Men det ar inte vanligt yakinori焼き海苔.

    海苔=のり

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Okonomiyakis gront pulver ar sjogras.
    Det heter aonori青海苔 pa japanska.
    Det ar inte vanligt yakinori焼海苔.
    海苔=のり

    SvaraRadera
  5. Okonomiyakis gront pulver ar sjogras.
    Det heter aonori青海苔 pa japanska.
    Det ar inte vanligt yakinori焼海苔.
    海苔=のり

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,