Töllsjö i Japan

måndag 22 september 2008

Koreansk mat


Nu ar det ju de sista dagarna har i Shinmaruko och det finns en koreansk restaurang har i trakten som vi ofta sneglat pa men aldrig besokt.

Efter att ha stadat lagenheten hela dagen bestamde vi oss for att belona oss med att antligen besoka denna restaurang.

Vilken fulltraff det var!

Det var ungefar som nar vi flyttade ifran Milano efter tre ar och hittade en Sardinsk restaurang runt hornet vilken visade sig bli den basta matupplevelsen under hela var Milanovistelse

Grillen tandes, gasolen pyste, maten kom in pa sma fat, precis hos alla yakiniku-stallen.
Men smaken har var nagot helt annat...

Personalen var ocksa annorlunda, de var Koreaner. Ingen blev nervos nar jag steg in i restaurangen, ingen kommenterade min langd och ingen insisterade pa att saja "sank jo" till mig.

Det var bara ett aningen nonchalant halvslappt serverende utav den fantastiska maten.
Det kandes faktiskt harligt som omvaxling!

Bibimba,
mums filibabba

Jo da. Vi at den koreanska specialiteten bibima vilken var god men vad som verkligen var gott var kottet och dess marinad! Wow!


Nar man grillat kottet lagges detta i ett salladsblad. Bladet vikes med en klick miso och ra vitlok!
Herrejaklar vad enkel mat kan bli god!
Forbannat gott!

Dra at helvete,
kinesen lagar pannkakor!

Efter det blev det pannkaka med gronsaker uti. Det smakade som svensk pannakaka, det var val darfor som jag blev sa lyrisk i min bedomning utav hela middagen.



Ayuri bestallde in nagonting enormt segt, vi ser det till vanster i bild.
Jag tog en bit, tuggade och kunde inte bestamma vad det var.
Jag var tvungen att ta en till innan Ayuri fick ur sig att det var ko-tarmar.

Jag ar sa van vid lite speciell mat sa jag bara nickade i tyst acceptans och gick in for pannkakan.

1 kommentar:

  1. Om jag bortser från de högljudda, koreanska pensionärerna jag träffade i Beppu så har Korea ett icke-negativt intryck på mig. Ja, och det är väl maten som gör det (förutom kimchi då). Jag vill också ha bibimpa, men då ishiyaki-bibimpa -- lite högre kostnad, mycket godare!

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,