Töllsjö i Japan

fredag 26 september 2008

Minaminagareyama 南流山

Ak rakt fram 1 minut med cykel
och du finner vart hus!

Idag tog jag en svang med cykeln for att kolla in var nya stad Minaminagareyama.
Har bor ca 50 000 personer och staden verkar vara i upprustningsfasen da vissa delar ar valdigt moderna med nyasfalterade vagar och dar vissa delar verkat hamnat i fotrangningens grazon.

Jag har aven fatt reda pa att stadens blomma ar Azalea.



Stadens brandbilar verkade vara i bra form. Tva roda och en vit.


Dar det vaxer gronsaker frodas aven sunt fornuft enligt mig.


Vi har aven kanaler som loper genom stan. Kan vara bra vid regnperioderna.


Parker hittade jag flera stycken och bredvid stationen tog jag detta foto.


Det liknar ett svenskt villaomrade! Barn som spelar fotboll pa gatan, far skall, grater, slass och cyklar omkull. Alla har frigolithjalmar.


Minaminagareyamas stadshus; ett aktivitetscentra som kommunen tvingas driva for att ge ett intryck utav att bry sig.
Det verkade vara febril aktivitet dock.

Minaminagareyama har ett slags japanskt Claes Ohlsson! Med en enorm skepsis besokte jag butiken ovan och jag maste saga att jag blev lite imponerad.
Ganska bra kvalitet pa sakerna och personalen var fantastiskt kunnig och trevlig.
Jag kopte tva tegelstenar, holl pa att kopa en till bara for att jag var sa nojd!


I narheten utav lagenheten ligger en lagprishandel utav livsmedel. Idag var det nagot slaggs jippo och ett hundratal kunder stod i langa koer utanfor butiken.
Jag vet inte riktigt vad det var fragan om men talmodigt vantade dom.

1 kommentar:

  1. Det verkar vara en trevlig stad ni bosatt er i. Hoppas ni kommer att trivas där.

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,