Töllsjö i Japan

lördag 6 september 2008

Bakom elkablarna

Nu har vi hittat en ny lagenhet, i det Svenljungadoftande Minaminagareyama.

Lagenhetsletandet i sig gick ganska smidigt men nar vi bestamt oss startade en ganska stressande byrakratisk process dar var bostadsformedling undersoker soliditeten i min person.
Jag hamnar under luppen i fragor huruvida jag verkligen ar gift med min fru och om jag verkligen arbetar pa IKEA osv.
Dom har nagon misslyckad extraknackande privatspanare eller nagon dalig version utav Lisbet Salander pa fallet.

Bostadsformedlingen heter "エイブル" eller "Able" pa engelska.
Den har en lite mer modern pragel jamfort med sina kollegor, men vad vet jag.
Sahar ser kontoret vi besokte ut.

Sla dig ner, drick lite te, och se fram emot tre timmar babbel`O`rama

Vanligtvis kollar man in formedlingens hemsida dar man hittar nagra lagenheter man ar intresserad utav. Sedan ringer man formedlningen och bestaller tid for ett samtal.
Vid den bestamda tidpunkten dyker man upp, utbyter stela artighetsfraser och blir bjuden pa varmt eller kallt the, beroende pa arstiden.

Nar man letar lagenhet i Japan utgar man inte ifran mysighet eller omkringliggande omrade, gronomraden eller trevlighet. Man utgar ifran de tre Pna; planlosning, pris och placering i forhallande till narmaste jarnvagsstation.

Man skall helst ligga inom tio minuter ifran jarnsvagsstationen.

Kartorna och fotona man utgor som grund for sitt lagenhetsval ar i min smak oerhort torra.
Vad tycks om detta? Ser det inte enormt konstigt ut att salja lagenheter pa detta satt?

Det ar utifran en ritning som denna
man grundar sitt lagenhetsval pa!

Nar man antligen hittar ett foto pa lagenheten ser det ut som foljer.

Snygga elkablar!

Man ar i Japan helt ointresserad utav mysighet och hur kringliggande omraden ser ut.
Vaxer det trad i narheten?

Det ar som om man sjalv vore en bil som letade efter ett nytt garage eller en eltruck som letade ny batteridepa.

Lagenheten vi hittade ar i alla fall mysig. Den ligger i ett mysigt omrade och det finns trad bade framfor och bakom.

Sa det sa!

1 kommentar:

  1. Gött med två balkonger! Väntar med spänning på utsikten. Kan det vara

    1) en större bilväg framför huset och på sidan ett jättevaruhus för heminredare, eller

    X) havsutsikt långt bort men närmast huset fina och prisvärda restauranger, övre medelklassvillor och ett ental kemtvättar, eller

    2) pachinkoparlör åt ena hållet och en bilmek åt andra.
    Det är så klart svårt att gissa men jag tror det är onödigt att helgardera. Kör istället en halvgardering med 12.

    SvaraRadera

Lämna din kommentar här tack,